Teatterin tiedotuskeskus TINFO on jakanut Vuoden esitys Thalia-palkinnon 2024. Yleisöäänestyksen voittaja on Joensuun kaupunginteatterin esitys Mestari ja Margarita – Saatana saapuu Moskovaan !

Joensuun kaupunginteatterin esitys voitti yleisöäänestyksessä, jossa oli mukana kriitikko esiraadin valitsemana seitsemän finalistia. Joensuu sai 22 prosenttia (211) äänistä, joita teatterinkatsojat antoivat yhteensä 1 742.

Aleksis Meaneyn ohjaama, Mihail Bulgakovin (s. 1891 Kiovassa, k. 1940 Moskovassa) romaaniin perustuva näyttämöteos oli Sanomalehti Karjalaisen kulttuuritoimittajan, Kimmo Nevalaisen valinta Thalia-finalistiksi. Nevalainen otsikoi perustelunsa kirjoittamalla Pölyt pois Bulgakovista ja jatkaa:

Aleksis Meaneyn dramatisoima Mestari ja Margarita –  Saatana saapuu Moskovaan on sisällöltään yllättävänkin uskollinen alkuperäiselle klassikkoromaanille, vaikka romaanin kronologiasta Meaney irtautuu heti ensi hetkillä. 

Meaneyn näkemys sekä kunnioittaa alkuperäistä klassikkoa että tuo tarinan raikkaana tähän aikaan, jossa saatanoita ympärillämme riittää. Näyttelijätyö, koreografia ja lavastus tekevät yhdessä kokonaisuudesta itseään suuremman. Joensuun kaupunginteatterilta täysivaltainen onnistuminen.

Vuoden esityksen Thalia-palkinnon tarkoituksena on palkita yhteiskunnallista keskustelua herättävä, uusia yleisöryhmiä houkutteleva, kansainvälisesti menestynyt tai muuten erityisen ansioitunut esitys, ja siten synnyttää keskustelua teatteritaiteen merkityksestä. Alalla arvostettua tunnustuspalkintoa on jaettu vuodesta 2010. 

Katsojien antamia perusteluita

Ajankohtainen ja uskalias aihe Itä-Suomessa itärajan tuntumassa. Raikas sovitus vanhasta tekstistä.

Pitkästä aikaa taide teki sitä mitä taiteen kuuluukin. Se tuntui isosti ja värisytti sisällä jotain, jota en muistanut olevankaan.

Kokonaisuus. Hienosti rakennettu ajankohtainen ja rohkea tulkinta, uskottava romaanille. Hienot roolisuoritukset. Näyttävä tanssiaiskohtaus. Koreografiat. Monet sanoivat menevänsä kirjastoon lukeakseen romaanin näytelmän jälkeen.

Upeasti kuvitettuja aikakerroksia, kekseliäs lavastus ja puvustus, erikoinen lava kulki katsomon tuolien päällä keskeltä katsomoa, ajankohtainen sananvapauden puolestapuhuja.

Alkuperäisen teoksen maagisuus, yhteiskuntakriittinen ote ja käsinkosketeltava eletyn taiteen tuntu saivat esityksen jäämään erityisellä tavalla mieleen.

Esityksestä ei puuttunut mitään. Se toi lavalle ällistyttävän upeasti koko teoksen maailman. Puvustus, lavastus, kaikki oli nautinnollista. Kunpa kaikki pääsisivät näkemään tämän esityksen.

Visuaalinen ilotulitus ja taiteellinen kokonaisuus. Taitavat näyttelijät, tarinaan sopiva puvustus ja lavasteet. Vei mukanaan, ei tarvinnut kelloa vilkuilla.

Siinä oli monta tarinaa. Ajankohtaisuus. Saatanan narsistinen moniulotteisuus. Visuaalisesti upeasti toteutettu. Herätti pohdintaa.

It is a brilliantly staged and performed adaptation of this fascinating novel.

Haasteellinen valinta, joka toteutettiin hyvin.  Saumaton liike ajasta ja paikasta toiseen. Koskettavaa näyttelijätyötä.

Unenomainen maailma, joka läpsii todellisuutta poskille. Tämä aika tarvitsee kriitikkonsa. Kun emme pysty näkemään hulluuttamme tästä ajasta, on syytä pyytää historiaa hieromaan se naamaamme!

Romaanin kaksi kertaa lukeneena esitys ei ollut minulle pettymys vaan päinvastoin kuin piste Iin päälle ja enemmänkin. Arvostankin Joensuun teatterin osaamista ja toteutuksia tosi paljon. Näytelmä oli vuoden teatterielämys minulle! Se kestää leikiten useammankin katsomiskerran.

Teos oli uskomaton! Se herätti katsojassa suuria tunteita ja esityksessä käytiin hienoa vuorovaikutusta esiintyjien ja yleisön välillä.

Klassikkoja voi tehdä, runtelematta, tuoreesti, näkevän ohjaajan huostassa hyvällä näyttelijätyöllä.

Joensuun kaupunginteatterin ei niin suuri näyttämö kasvoi suureksi. Kiinnostava tulkinta. Hienoja roolisuorituksia. Hurraa Joensuun kaupunginteatteri!

Vuoden esityksen tekijätiedot

Mihail Bulgakov: Mestari ja Margarita – Saatana saapuu Moskovaan
Ohjaus ja dramatisointi Aleksis Meaney.
Ensi-ilta oli Joensuun kaupunginteatterin suurella näyttämöllä 16.9.2023.

Rooleissa:
MARGARITA Regina Launivuo
MESTARI, JESHUA HA-NOTSRI
Otto Henriksson
IVANNA SERGEJEVNA PONJOROVA – nim. ”BEZDOMNAJA”, LEEVI MATTEUS
Outi Ikonen
PONTIUS PILATUS
Markku Maasilta
BERLIOZ, STEPAN LIHODEJEV, KAIFAS, AFRANIUS
Petteri Rantatalo
TOHTORI STRAVINSKAJA, FRIEDA, RIMSKAJA
Petra Heinänen
PROFESSORI WOLAND Samu Stenberg
BEGEMOT Anna Ojanne
KOROVJEV Maria Karhapää
AZAZELLO, BENGALSKI
Heikki Mäkäräinen

Ohjaus ja dramatisointi: Aleksis Meaney, vierailija
Koreografia: Ulla Päivikkö, vierailija
Lavastussuunnittelu: Jonna Kuittinen, vierailija
Pukusuunnittelu: Nina Paakkunainen
Valosuunnittelu: Asko Heiskanen
Äänisuunnittelu: Antti Männikkö
Naamiointimestari: Sanna Sahlman
Tarpeistomestari: Tuula Hakulinen
Näyttämömestari: Anssi Pennanen
Kuiskaaja-tarpeistonhoitaja: Tarja Öisti/ Carita Hiltunen
Järjestäjä: Juha Kokko
Näyttämötyöntekijät: Juha Kerkkonen ja Kari Penttinen
Pukijat: Sanna Tarvainen/ Soile Tarvainen
Puvustomestari: Nina Paakkunainen
Puvustuksen toteutus:
Nina Paakkunainen, Sanna Tarvainen, Soile Tarvainen ja Jaana Tasma
Lavastusmestari: Juuso Ojanen
Lavastuksen toteutus: Juuso Ojasen johdolla Anna Gröhn ja Ville Valve

Tutustu kaikkiin seitsemään Thalia-finalistiin ja esiraatiin:
www.tinfo.fi/fi/Thalia2024

 

Katso myös

Ohjelmisto

Tutustu Joensuun kaupunginteatterin ohjelmistoon.

Joensuun kaupunginteatteri yksi Thalia-finalisteista

Äänestä Joensuun kaupunginteatterin "Mestari ja Margarita – Saatana saapuu Moskovaan" vuoden 2024 Thalia-palkinnon saajaksi 3.3. mennessä!

Mestari ja Margarita – Saatana Saapuu Moskovaan

Mestari ja Margarita – Saatana saapuu Moskovaan on maagisen realismin keinoin kerrottu haave oikeudenmukaisesta maailmasta, mielikuvituksen voimasta ja puheenvuoro sananvapauden puolesta.

Uusi teatteritulkinta Mestarista ja Margaritasta ensi-iltaan 16.9.

Bulgakovin klassikkoteoksen “Mestari ja Margarita – Saatana saapuu Moskovaan” uusi teatteritulkinta tulee ensi-iltaan 16.9. Joensuun kaupunginteatterissa.