Joensuun kaupunginteatterin kevään katsojaluvut alkoivat elpyä toukokuuta kohti tultaessa. Kaiken kaikkiaan näytäntövuotta värittivät koronarajoitukset ja niiden jälkeinen varovaisuus ostokäyttäytymisessä, kun lippuja ostettiin näytäntöihin normaalia lyhyemmällä aikajänteellä. 

– Kevättä kohti ihmiset alkoivat liikkua enemmän. Loppukeväästä saatiin jo ihan kunnollisia yleisöjä, teatterinjohtaja Iiristiina Varilo arvioi.  

Kevään 2022 kokonaiskatsojamäärä oli lähes 7 700 henkilöä, mikä on 5 700 katsojaa enemmän kuin vastaavana aikana viime kaudella. Lipputulot kasvoivat myös yli sadallatuhannella eurolla viimevuotiseen verrattuna. Kevään lipputulot olivat 135 000 euroa. 

Loppukevät antaa uskoa myös tulevaan näytäntövuoteen. 

– Me täällä teatterilla uskomme, että syksystä tulee oikein hyvä. Siitä kertoo se, että vaikka koronan vuoksi ihmiset ovat viime aikoina ostaneet lippunsa vasta aivan viime tingassa, on syksylle jo nyt myyty muutamia kokonaisia esityksiä ja useita keikkoja, Varilo jatkaa. 

Hiirenloukku ja vierailuesitykset vetivät

Hiirenloukun näyttelijät ja yleisö.
Hiirenloukun näytäntöjä kävi katsomassa myös noin 1000 yläkouluikäistä taidetestaajaa.

 

Rajoitusten jälkeen Joensuun kaupunginteatterin omista produktioista parhaiten katsojia veti suurelle näyttämölle Agatha Christien klassikkonäytelmä Hiirenloukku, jonka käyttöaste oli 70 prosenttia.  Suurella näyttämöllä ainoa loppuunmyyty näytäntö oli vierailuesitys Kaikki äitini, kaikki tyttäreni. Myös Seela Sellan näytäntöjen peruutusta paikannut Parasta ennen sai 78 prosentin käyttöasteen. 

Joensuun kaupunginteatterin ja ylioppilasteatterin yhteisproduktio Fahrenheit 451 herätti huomiota muuallakin Suomessa ja toi Joensuuhun joitakin katsojia jopa satojen kilometrien takaa. Toukokuussa Fahrenheit 451 -näytäntöjen käyttöaste nousi 80 prosenttiin, joka oli olosuhteisiin nähden hyvä lukema. 

Sen sijaan yleisön ja kriitikoiden kiittelemä Pikku vampyyri ei yltänyt suurella näyttämöllä kuin 40 prosentin käyttöasteeseen, johon saattoi vaikuttaa sairastapausten aiheuttamien peruutusten lisäksi myös esityskauden tiiviys. 

Koronarajoitusten värittämä näytäntövuosi

Koronarajoitusten aikana teatterilla jouduttiin arvioimaan tilannetta viikko- ja päiväkohtaisesti, näytäntöjä pyöritettiin yleisön turvallisuus huomioiden. Keväällä useampi näytäntö jouduttiin perumaan koronaviruksen aiheuttaman covid-19 sairastapausten vuoksi. 

Näytäntövuoden aikana ohjelmistossa oli myös 9 hyvää syytä elää, Pim Pam pallomaakailuseik, Korot kattoon ja Kesäyön unelma, joiden katsojamäärät jäivät koronarajoitusten vuoksi murto-osaan normaaleista katsojaluvuista. 

Koko näytäntövuonna 1.9.2021–31.5.2022 katsojia oli yhteensä 12 200, ja lipputulot lähes  220 000 euroa.